بقضيها فول وطعمية.. الفنان خالد زكي يكشف حقيقة إفلاسه وسر رفض بابا عبده
الفنان خالد زكي

رد الفنان خالد زكي، على الشائعات الأخيرة التي انتشرت على مواقع التواصل الاجتماعي وبعض المواقع الإلكترونية، بشأن تعرض للإفلاس ووفاته، كما كشف عن سر كثرة اعتذاره عن الأعمال الفنية خلال ندوة تكريمه في مهرجان الإسكندرية السينمائي لدور البحر المتوسط.

وقال زكي في تصريحات بالمؤتمر ردا على شائعات إفلاسه ووفاته: “مش مظبوط إني أفلست وإني معييش فلوس، الحمد لله إحنا كلنا كويسين وهما بيموتوا نص الوسط الفني لمجرد التريند والدولارات، ولو مفيش في جيبي فلوس بقفل على نفسي الباب وآكل فول وطعمية والرزق ربنا هو اللي بيقسمه، فأنا بترك كل حياتي وخطواتي لله سبحانه وتعالى”.

وعن سر الاعتذارات الكثيرة قال الفنان زكي: ” الاعتذارات الكثيرة في حياتي، ونتيجة لهذه الاعتذارات لأني ماشي بأسلوب اقتصادي مالي، أنا شايف إنه غلط من الناحية العملية، أنا أصرف ما في الجيب يأتيك ما في الغيب، ولم أؤمّن أولادي ماديًا حتى هذه اللحظة”.

الفن مصدر رزقي الوحيد وخايف على ولادي

وواصل الفنان خالد زكي تصريحاته: “لكن الهاجس الأكبر اللي الواحد بيدور في يذهنه كثيرًا أن أنا ليه معنديش أي مشروع تجاري خالص؟ أنا مصدر رزقي الوحيد هو التمثيل، مفيش 10 جنيه بتجيلي من الناحية التجارية، وبقلق لو الواحد حصله حاجة أولادي يحتاسوا، لأن عيشتهم كويس جدًا ومبسوطين، ولكن بدعو ربنا أن يوم ما ييجي اليوم بتاعي أبقى واقف على رجلي، ومحتاجش أي حد لا ماديًا ولا معنويًا”.

dbdfb382 055d 45e0 8445 c52fd9155fc7
الفنان خالد زكي

وعن عمله المسرحي، قال زكي: ” أنا اتخرجت سنة 1973، واتعينت في المسرح القومي سنة 1976 وفضلت فيه لحد ما طلعت على المعاش لحد 2010 بدرجة فنان قدير، وقدمت مسرحية أو اتنين في القطاع الخاص وعملت 4 أو5 مسرحيات في الحكومي،  بعد ما قدمتهم اتطلبت في مسرحيات وكان نفسي أعمل مسرح ملحمي في البدايات ولم تتح ليا الفرصة، وعلى الرغم من ده كان بيتعرض عليا مسرح كتير لكن مش اللي عايزه ومش هوافق لمجرد التواجد، وبحب كل نقطة دقيقة في العمل الفني، عشان لما اشتغل مع المخرج ابقى فاهم عايز يوجهني فين، بحيث ابقى عجينه مطيعة لصناع العمل، وده لم يتم توافره في المسرح واعتذرت ده كتير”.

سر اعتذار خالد زكي عن مسلسل بابا عبده

وكشف الفنان أحمد زكي في تصريحاته، سر رفضه المشاركة في مسلسل بابا عبده، بقوله “اتعرض عليا مسلسل بابا عبده مع الأستاذ محمد فاضل وكان الدور ضد الأب وخفت أنه يتكره، ولكن كانت خبرتي محدودة واعتذرت للمخرج محمد فاضل وقدم الدور النجم الراحل فاروق الفيشاوي وكانت نقطة فارقة في حياته”.

واختتم زكي تصريحاته بقوله: “بعد سنتين المخرجة إنعام محمد علي عرضت عليا سهرة تلفزيونية بعنوان حب بلا ضفاف وكانت المرة الأولى أن يقيم التلفزيون مهرجان ويقدم جوائز، وكانت قصة وسيناريو الراحل أسامة أنور عكاشة وكان دور أيضًا مكروه حتى النهاية، ومسكت بإيدي وسناني في الدور، واعتذرت عن عمل آخر مع المنتج رياض العريان من أجل هذا الدور”.

التعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *